Princip paletového vozíku je asi každému jasný – hydraulika, nepumpovávaná pohybem vodicí oje zdvihá nosné vidlice, zastrčené pod paletu dokud ji nezdvihnou z podlahy. Pak lze tažením či tlačením celým vozíkem i s nákladem libovolně manipulovat. Náklad se skládá uvolněním hydrauliky páčkou na vodicí oji a spuštěním vidlic do spodní polohy. O různé nosnosti a délce vidlic paletových vozíků jsme se již zmiňovali. Je nutno ale ještě upozornit na dvojí možná provedení koleček ve vidlicích. Zatímco kolečka řídící – větší jsou osazena vždy ve dvojici těsně vedle sebe pod řídící ojí s hydraulikou, kolečka menší, pod vidlicemi mohou být osazena jako samostatná, nebo jako tandemová, usazená na kyvné nápravce. Ta usnadňuje přejezd koleček přes nerovnosti, hrany paletových prken apod.
Nejen obyčejný vozík
Přestože principem a konstrukčně je paletový vozík vcelku jednoduchý, rozdíly se najdou třeba v provedení madel vodicí oje, její délce, u páček hydrauliky, i velikosti vodicích koleček (u nerovností čím větší, tím lepší).